onsdag 17 februari 2010

Galenskap och böcker

Inte skulle vi utesluta dig från läderbyxan Drugey! Aldrig! Sen att vi håller vår andra gemensamma blogg hemlig är en annan femma.

Nää!

Jag försöker att inte fokusera på gjorda misstag, utan vill tänka mer på det jag gör nu, och när omtentan väl kommer får jag ta tag i det då. Jobbigt bara när det är jobbigt på alla fronter samtidigt. Men jag tar kontrollen. Tänkte beställa "The Secret" (klicka) i sann självhjälpsanda!

På tal om böcker, jag gillar att ha en bok på sängbordet. Läste senast ut Vägen (klicka) som jag hade läst mkt gott om. Den har också vunnit Pulitzerpriset för något år sedan. Den var speciell. Annorlunda. Lugnt tempo, men den får en att fundera lite. Ger det 3,5 av 5 läderbyxor.

Ser på Malous efter 10, och dom intervjuade Carina Rydberg som tydligen skriver "råa" böcker, deckare förmodar jag. Ska nog beställa en bok av henne för att testa. Någon som läst något av henne? Är annars inget stort fan av deckare (förutom Stieg Larsson) utan föredrar annat. Nu intervjuar Malou James Ellroy, en amerikansk deckarförfattare som verkar helt extrem och störd! Han säger sig vara historiker i grunden, och det verkar som att han har tagit sitt historieintresse till en helt ny nivå! Han läser aldrig tidningen, ser aldrig film, aldrig TV. Han verkar helt isolerad från nutiden! Känns som att man måste läsa någon av hans böcker bara för att han verkar så vrickad. Väldigt amerikansk, liberal, före detta alkoholist och knarkare och extrem på många andra sätt. Men man kanske inte kan blame him, hans mamma blev våldtagen och mördad när han var 10 år gammal och det var därför han blev så fixerad vid våld och hela den världen enligt honom själv. Någon som läst något av honom?

Andra boktips mottages gärna!

Känner att jag nu tog bloggen till en helt ny, ännu nördigare nivå!

4 kommentarer:

  1. Har inte läst nåt av James Ellroy, men The Secret gör du helt rätt i att i alla fall ge en chans! Jag har den som ljudspår på min mp3 och när jag känner mig nere lyssnar jag ibland på nåt av avsnitten. Och det är sjukt hur ens liv kan förändras genom att ändra tankebanor. Om man bortser från att själva sättet boken skrivs på känns väldigt, just, amerikansk, vill säga ;)

    SvaraRadera
  2. Har börjat på Dan Browns senaste "The lost symbol" men inte riktigt kommit in i den än.. han skriver ju åt deckarhållet, men med historisk vinkling typ. Tyckte iaf om Davinci koden och någon annan bok som jag har läst av honom.

    SvaraRadera
  3. Det är bara skit alltihop. Läs Röda rummet eller Martin Bricks ungdom. Allt annat är litteraturens förfall.

    SvaraRadera
  4. Och ja, det var jag Drugey som skrev ovanstående kommentar!

    SvaraRadera