måndag 25 januari 2010

Film film film

Hej mina vänner!
Länge sedan nu, men livet har sedan sist rullat på som vanligt. Och som jag nämnde tidigare, tror jag, kommer jag vara lite mer busy denna termin då jag läser 150%. JAg som brukar tycka det är sjukt stressigt (i perioder) att läsa "bara"heltid! Men man ska utmana sig själv, och bar vetskapen om att jag faktiskt läser extra har i alla fall hittills lyckats få mig att ha lite bättre disciplin. Skönt, jag trodde det var en lost cause.

Jag och karln var och såg Avatar 3D igår. Jävligt bra! Det är så roligt att det kommer filmer som så tydligt är både politiska och moraliska, men bara för att man målar människorna blåa och säger att det är en annan planet så blir det "fiction". Har ni sett den? Tänk istället att Navifolket hade varit afrikaner (de pratade ju som afrikaner, och var klädda som dem också), att planeten Pandora var random land i Afrika och vrid tillbaka tiden si sådär 200 år. Spot on! Dock väldigt bra film ändå. En an de coolaste 3D-effekterna var dock enligt mig katten på Alice i underlandetreklamen innan filmen!


När vi väl är inne på temat film så måste jag bara skriva om en film jag såg på tv härom veckan. Den heter Boy interrupted och det är en dokumentär som mamman och pappan till en pojke, Evan, som tog sitt liv vid 15 års ålder har gjort. Den var så otroligt gripande. Den här pojken hade alltid varit speciell, men det läskiga var att han alltid hade varit fixerad vid döden. Många barn fäktar med svärd, eller skjuter med låtsaspistoler och säger "nu dööör du", men denna pojke pratade om det på ett helt annat sätt, och detta från att han var kanske 3 år. Han pratade sakligt om det, sa att han ville dö, sa att han skulle hoppa ut från ett fönster. Jag ska inte berätta allt, men man får följa honom genom livet både genom föräldrarnas berättelser, men också genom alla filmer föräldrarna hade filmat under pojkens barndom tack vare att de båda arbetade med film. Även intervjuer med psykologer, vårdpersonal, kompisar etc. Ni måste se den här filmen!! Den går på Canal + men finns säkert på nätet också. Se den! Boy interrupted. Väldigt sevärd.


Nu blir det frukost, sen ska jag plugga ekonomi eller juridik, fördelen med att plugga två ämnen är att man kan välja, haha.

Ta hand om er alla! Pusspuss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar