måndag 31 maj 2010

Pain!

På mattemat:

Bröd! jag bakar rätt mycket matbröd i perioder. Många tror att det är svårt, men det behöver inte vara det! Dock blir det mycket roligare om man gör det ordentligt, med en bakmaskin (Kitchen aid typ) och en redig surdeg tycker jag! Vilken nivå man än lägger sig på kan jag rekommendera brödbloggen Pain de Martin (han har även givit ut en brödbok, och en till är på väg) Där finns massa olika recept och tips! Han har mest varit inne på surdegar och sådant förut, men till den nya boken han ska göra satsar han på enkla recept som inte behöver knådas i maskin. Så det kan absolut vara en bra idé till er som inte har en bakmaskin eller stort tålamod, haha!

Har kommit igång med mitt bakande igen nu efter ett uppehåll på någon månad. Köpte Brunkebergs brödbok, gillar den skarpt so far! Bakade det skållade havregrynsbrödet (det jag skrev om, när jag brände upp ugnen) och det var mkt gott! I lördags bakade jag ett rågbröd med massa surdeg. Det var också väldigt gott måste jag säga! Mamma lilla fick ett sådant igår på mors dag. Jag vill baka NU, men batteriet i köksvågen är slut. Ingen våg = inget bakande. Mitt enda hopp är att ta ut batteriet från brandvarnaren, men då kanske jag får en undermedveten tvångstanke att sätta fyr på huset och lägga mig och sova i min lättantändliga fleecemorgonrock. Man vet aldrig!

Här har ni två låtar ni kan knåda till!





Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar