söndag 20 februari 2011

Min helg.

I fredags tog min keramikkurs slut och när vi var färdiga med städningen av ateljen drog jag och tränade på gymmet. Jag sprang, och nu skryter jag trots att det egentligen inte är så ballt, men för att det är tufft för mig, sju kilometer på trettionio minuter - utan att ens bli speciellt trött. Sen åkte jag hem, lade mig på soffan och blev förkyld. Sådant är livet ibland, och speciellt kanske mitt, räknat i enbart ettor eller nollor. Jag är analog. På eller av och, och tyvärr för min egen skull i fredags var jag av.

I lördags var det dags för födelsedagsfirande i min släkt numero dos när min farmor fyllde 75 och vi åkte på Ålandskryssning. Det var riktigt häftigt att stå ute i iskylan på däck i solen och se hur båten krossade enorma isflak under sig. Buffén på Eckerölinjen är riktigt fräsch trots alla de fördomar man må ha om färjor över till grannlandet i öst. Sällskapet var naturligtvis som alltid ypperligt. En liten detalj bör dock nämnas: Det finns konstiga människor på dessa här resorna. När det var dags för oss att åka bussen hem från Grisslehamn stötte vi på en människotyp jag aldrig tidigare fått tillfälle att möta, och nu i efterhand kan jag känna att jag gärna sluppit göra det. Vi träffade en riktig fyllekärring som roade oss i två timmar med att sitta och skrika aggressivt åt väktarna som var med på bussen. I två timmar. Helt sjukt! När man höll tummarna och tänkte, att nu har hon nog somnat, blev man snabbt motbevisad av hennes gälla röst som gormade: Jag är bara full två gånger om året! Jag har minsann betalat skatt! Hur vill ni att man ska vara på de här resorna då? Jag bor i Rågsved!

Och hon fick mig att inse att vi är så sjukt isolerade i vår lilla värld av studiekamrater, ingångslöner, kulturintressen och hälsoomtankar - och att jag gärna fortsätter att vara det. Jag är nog lite av en alkoholist-rasist. Inte för att jag önskar att hon gasades ihjäl, men jag hade gärna sett att hon åkte på en annan buss. Så mycket för mina grundvärderingar om alla människors lika värde. En dålig människa är vad jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar