lördag 14 maj 2011

Fullträff!

Drugey, jag ÄLSKAR att du vidarebefordrar så mycket intressant från dina terapisessions! För mig blir det som att gå i miniterapi och det gör att jag reflekterar över dessa saker. Framförallt är det sjukt hur jag känner mig så träffad av allt du skriver och berättar! Det där med hur man är olika och tänker i olika proportioner av framtid, nutid och dåtid tex. Eller att man fokuserar för mycket på sig själv när man mår dåligt och gör man det mår man bara ännu sämre. Och nu detta. Jag är så totalt solklart en b-person! Klockrent! Jag känner helt igen mig i personlighetsdragen, dock inte riktigt i uppväxten. Till och med min utbildning passar in! Men nu har jag en följdfråga till dig, vår hoppypsykolog. Kan man balansera upp detta på något vis, eller är man för evigt fast i sin personlighetstyp? Hur kan man förändra sig, för målet måste väl vara att vara så mycket a-person som möjligt antar jag.

1 kommentar:

  1. Jo då, det kan man! En person som du som är duktig på att resonera men sämre på att känna får göra olika övningar som liknar mindfullness - det vill säga som går ut på att stanna upp i olika situationer och tankegångar och fundera på hur du upplever saker utifrån dina känslor. Fråga dig själv ofta i vardagliga situationer: Hur får det här mig att känna mig? Och använd ditt svar som en möjlig variabel att använda dig av i ditt beslutsfattande. "Det är aldrig försent att få en trygg barndom" (haha)

    SvaraRadera